Tennisvereniging Haagse Beemden

Aan de rand van de landgoederenzone in de Haagse Beemden te Breda  is de TVHB te vinden op het sportpark ’t Hooghuijs aan de Kantenbeemd 1, op een steenworp afstand van winkelcentrum “de Donk”  in het oudste gedeelte van de Haagse Beemden. De club zelf is in 1980 opgericht en heeft momenteel rond de 250 leden. De vereniging is aangesloten bij de landelijke tennisbond de KNLTB.

Bij TVHB kan, met dank aan de zogenaamde all-weather banen (ProVision kunstgravel), het hele jaar tot half elf ’s avonds worden getennist. Uitblazen of gezellig bijpraten met de clubleden kan in het clubhuis tot de bardienst het licht uitdoet.
Naast uitstekende tennisfaciliteiten staat de club bekend om sfeer, gezelligheid en gemoedelijkheid.

De TVHB heeft voor elk wat wils. Bent u fanatiek dan kunt op verschillende niveaus competitie spelen. Zoekt u het meer in de recreatieve sfeer dan kan dat uiteraard ook. U kunt gewoon komen spelen of deelnemen aan de tossochtend (maandag en vrijdag) en -avond (op woensdagavond). Dan wordt u aan een willekeurige mede- en/of tegenstander gekoppeld om een partijtje te spelen. De ideale gelegenheid om uw clubgenoten te leren kennen.

Bestuur TVHB

----

Geschiedenis Tennisvereniging Haagse Beemden

De eerste nieuwe bewoners van de Haagse Beemden zijn in april 1978 op het Spank in de wijk Hazenberg komen wonen. Voordat de winter begon, woonden er ongeveer 125 gezinnen. Niet alleen de bewoners, maar ook de gemeente heeft mooie plannen met de wijk. Geregeld zijn er inspraak- of voorlichtingsavonden, waarop weer nieuwe ideeën vorm krijgen. Op een van die voorlichtingsavonden heeft de gemeente plannen gepresenteerd voor een groot sportcomplex, Het Hooghuys, een complex voor voetbalvelden en ook vier tennisbanen. In het najaar van 1978 hebben Olivier Ten Berge, Jan Hendriks en Thieu van Roermund de plannen gemaakt voor het oprichten van een tennisvereniging.

In het allereerste nummer van jaargang 1 van 1 maart 1979 van de Haagse Beemden Koerier staat een artikel van de initiatiefnemers met het verzoek om lid te worden van de LTC “Haagse Beemden”(i.o.). In het najaar telde de vereniging ongeveer 60 leden, maar geen banen! Na een ruim jaar overleggen met de gemeente, kwam de uitnodiging voor de oprichtingsvergadering op 26 september 1980. Het voorlopig bestuur bestaat dan uit W. Mom, R. Blom, R. Honig en H. Kronenberg. Zij gaan voortvarend aan de slag, half december 1980 zijn er al 75 leden.

Op 21 december 1980 werd het eerste Groots Tennistoernooi georganiseerd, een zgn. Amerikaans toernooi in de  sporthal in Teteringen, voor alle Haagse Beemders, ook de niet-tennissers!

5 februari 1981 volgt een uitnodiging voor de 1e Algemene Leden Vergadering voor 17 februari 1981 in de Houtworm (een houten keet, die diende als gemeenschapshuis, waar nu de huizen aan de Donkweg staan). Alle bewoners van de Haagse Beemden werden uitgenodigd voor het ontwerpen van een vignet.  Er werden ondertussen wel meer toernooien georganiseerd, maar daarvoor moest steeds worden uitgeweken naar tennishallen buiten Breda.

De animo voor tennis werd groter en groter en inmiddels had de bouwcommissie een ontwerp klaar van het tennispaviljoen. In februari 1982 is gestart met de aanleg van vijf banen en het gebouw van het eigen paviljoen van de TVHB.

Op 29 mei 1982 werden de banen opengesteld en zijn deze bespeelbaar. Marcel Thomassen startte per 15 mei 1982 met de tennislessen.

Dat was het begin van vele jaren van recreatieve toernooien, open toernooien, competitie, teamtennis en tossen, kortom van heel veel heel gezellige jaren TVHB.